Alfarrábios
Cronica delRei dom Joham de boa memória e dos Reis de Portugal o décimo
Parte primeira
Escrita por Fernão Lopes
Prólogo
Gramde licẽça deu a afeiçom a muitos, que teverõ carrego dordenar estorias, moormente dos senhores em cuja merçee e terra viviam, e hu forom nados seus antiigos avoos, seemdo lhe muiito favoravees no rrecomtamento de seus feitos; e tall favoreza como esta naçe de mumdanall afeiçom, a quall nom he, salvo comformidade dalguũa cousa ao emtemdimento do homẽ. Assi que a terra em que os homẽes per lomgo costume e tempo forom criados, geera huũa tall comformidade amtre o seu emtemdimento e ella, que avemdo de julgar alguũa sua cousa, assi em louvor como per contrairo, numca per elles he dereitamente rrecomtada; porque louvamdoa, dizem sempre mais daquello que he; e sse doutro modo, nom escprevem suas perdas, tam mimguadamente como acomteçerom.
Outra cousa geera aimda esta comformidade e naturall inclinaçom, segundo semtença dalguũs, dizemdo que o pregoeiro da vida, que he a fame, reçebemdo rrefeiçom pera o corpo, o sangue e spritus geerados de taaes viamdas, tem huũa tall semelhamça amtre ssi, que causa esta comformidade. Alguũs outros teverom, que esto deçia na semente, no tempo da geeraçom; a quall despoõe per tall guisa aquello que della he geerado, que lhe fica esta comformidade, tam bẽ açerca da terra, como de seus dividos.
E assi pareçe que o sentio Tullio, quamdo veo a dizer: Nos nom somos nados a nos mesmos, porque huũa parte de nos tem a terra, e outra os paremtes. E porem ho joizo do homem, açerca de tall terra ou pessoas, rrecomtamdo seus feitos, sempre çopega.
Esta mundanall afeiçom fez a alguũs estoriadores, que os feitos de Castella, com os de Portugall escpreverom, posto que homeẽs de boa autoridade fossem, desviar da dereita estrada, e correr per semideiros escusos, por as mimguas das terras de que eram, em çertos passos claramente nom seerem vistas; e espiçiallmente no gramde desvairo, que o mui virtuoso Rei da boa memoria dom Joham, cujo rregimento e rreinado se segue, ouve com ho nobre e poderoso Rei dom Joham de Castella, poemdo parte de seus boõs feitos fora do lovor que mereçiam, e emademdo em alguũs outros, da guisa que nom acomteçerom, atrevemdosse a pubricar esto, em vida de taaes que lhe forom companheiros, bem sabedores de todo o comtrairo. Nos certamente levamdo outro modo, posta adeparte toda afeiçom, que por aazo das ditas rrazoões aver podiamos, nosso desejo foi em esta obra escprever verdade, sem outra mestura, leixamdo nos boõs aqueeçimentos todo fimgido louvor, e nuamente mostrar ao poboo, quaaes quer comtrairas cousas, da guisa que aveherõ.
E sse o Senhor Deos a nos outorgasse o que a allguũs escrevemdo nom negou, convem a saber, em suas obras clara certidom da verdade, sem duvida nom soomente memtir do que sabemos, mas ahimda erramdo, falsso nom quiriamos dizer; como assi seja que outra cousa nom he errar, salvo cuidar que he verdade aquello que he falsso. E nos emgamdo per ignoramçia de velhas scprituras e desvairados autores, bem podiamos ditamdo errar; porque scprevemdo homem do que nom he çerto, ou contara mais curto do que foi, ou fallara mais largo do que deve; mas mentira em este volume, he muito afastada da nossa voomtade. Oo! com quamto cuidado e diligemçia vimos gramdes vollumes de livros, de desvairadas limguageẽs e terras; e isso meesmo pubricas escprituras de muitos cartarios e outros logares nas quaaes depois de longas
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vegilias e gramdes trabalhos, mais çertidom aver nom podemos da contheuda em esta obra.
E seemdo achado em alguũs livros o comtrairo do que ella falla, cuidaae que nom sabedormente, mas erramdo muito, disserom taaes cousas. Se outros per ventuira em esta cronica buscam fremosura e novidade de pallavras, e nom a çertidom das estorias, desprazer lhe ha de nosso rrazoado, muito ligeiro a elles douvir, e nom sem gram trabalho a nos de hordenar.
Mas nos, nom curando de seu juizo, leixados os compostos e afeitados rrazoamentos, que muito deleitom aquelles que ouvem, amte poemos a simprez verdade, que a afremosemtada falssidade. Nem emtemdaaes que certeficamos cousa, salvo de muitos aprovada, e per escprituras vestidas de fe; doutra guisa, ante nos callariamos, que escprever cousas fallssas.
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O MARRARE - Revista da Pós-Graduação em Literatura Portuguesa da UERJ
www.omarrare.uerj.br/numero7/alfarrabios.htm
Número 7 (2006) - ISSN 1981-870X